De vliegensvlugge opkomst van Temu en Shein veroorzaken een ongekende drukte in de luchtvrachtsector. De twee Chinese e-commerceplatformen verschepen dagelijks een volume gelijk aan 88 volgeladen Boeing 777-vrachtvliegtuigen over de hele wereld. Deze overweldigende vraag naar snelle luchtvaartverbindingen heeft de vrachttarieven de hoogte ingejaagd, maar Temu en Shein lijken voorlopig bereid de hogere kosten voor snelle verzending te subsidiëren om hun wereldwijde groei te stimuleren.
"Niemand had dit vorig jaar zien aankomen," verklaarde Niall van de Wouw, verantwoordelijk voor luchtvrachtanalyses bij Xeneta tegenover Forbes. "De volumes zijn van dezelfde orde van grootte als de grootste expediteur ter wereld. Deze volumes zijn waanzinnig."
Wenwen Zhang, luchtvrachtanalist bij Xeneta, bevestigde: "Shein en Temu hebben een aanhoudende 'dorst' naar luchtvracht die ongekend is voor wat we eerder hebben gezien."
De gemiddelde spotprijzen voor luchtvracht van Zuid-China naar de Verenigde Staten zijn dit jaar opgelopen tot $4,75 per kilogram, het hoogste niveau sinds eind vorig jaar. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2019, voordat de pandemie de logistieke ketens ontregelde.
"Shein en Temu vertrouwen op luchtvracht omdat hun bedrijfsmodel ultrasnelle mode is en ze al deze goederen onmiddellijk moeten versturen," legde Guillermo Ochovo van Cargo Facts Consulting uit.
Om de enorme vraag bij te benen, breiden logistieke bedrijven en luchtvaartmaatschappijen uit met extra vluchten. Zo kondigde Atlas Air onlangs een tweede vrachttoestel aan in samenwerking met YunExpress uit China. Korean Air meldde een omzetgroei van 20 procent in het eerste kwartaal, dankzij de "robuuste vraag naar e-commercevracht uit China".
Hoewel het verzenden per vliegtuig aanzienlijk sneller maar ook duurder is dan per schip, lijken Temu en Shein voorlopig bereid de hogere kosten te dragen voor gratis snelle verzending boven een bepaald bestelvolume. Dit om hun groei in de Verenigde Staten te versnellen, ten koste van winstgevendheid.
"Als we deze markt al zo vroeg in het jaar zien, leidt dat tot veel bezorgdheid over hoe uitdagend het piekseizoen in het vierde kwartaal zal zijn," waarschuwt Brian Bourke van SEKO Logistics. "Stel je eens voor hoe het in september, oktober, november en december zal zijn als het nu al zo druk is in mei."
29 mei 2024 om 06:39 Laatst gewijzigd: 12 juni 2024 om 10:452 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.