TikTok staat op het punt zijn e-commerceactiviteiten uit te breiden naar Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Dit terwijl het platform onder toenemende controle staat in de Verenigde Staten en de Europese Unie. De populaire sociale media-app heeft al retailers uitgenodigd voor een bètaversie van TikTok Shop in deze markten, voorafgaand aan de verwachte officiële lancering deze zomer.
TikTok lijkt werk te maken van een versnelde expansie, nadat TikTok eind 2022 plannen had laten varen om de online marktplaats in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje te openen omdat de operaties in het Verenigd Koninkrijk de interne doelen niet haalden.
TikTok Shop werd voor het eerst gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en Indonesië in 2021, gevolgd door vijf Zuidoost-Aziatische landen in 2022. In september vorig jaar volgde de Verenigde Staten. De Amerikaanse tak van TikTok Shop lijkt een hit te zijn, met meer dan 500.000 verkopers eind 2023.
Wereldwijd had TikTok eind december meer dan 15 miljoen verkopers, een toename van 6 miljoen in de tweede helft van 2023. TikTok heeft een wereldwijd doel van $50 miljard aan bruto-omzetwaarde dit jaar.
Ondertussen hebben TikTok en moederbedrijf ByteDance een federale rechtszaak aangespannen om een Amerikaanse wet te blokkeren die de gedwongen verkoop of een verbod op de app in de Verenigde Staten zou afdwingen. Ze stellen dat de stap "simpelweg niet mogelijk is: niet commercieel, niet technologisch, niet wettelijk".
De Chinese regering heeft herhaaldelijk gezegd dat ze een gedwongen verkoop van TikTok zou tegenhouden. Eerder dit jaar begon de EU een onderzoek naar TikTok's Lite-app vanwege mogelijke schendingen van online-inhoudregels.
17 mei 2024 om 09:11 Laatst gewijzigd: 11 juni 2024 om 13:012 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.