Recente onderzoek van de Wall Street Journal en CBS News wijzen op een nieuwe trend op Amazon: een toename van frauduleuze retourzendingen. Deze praktijken vormen een groeiend probleem voor Nederlandse verkooppartners op het platform, waarbij klanten goedkopere of nepartikelen retourneren in plaats van de oorspronkelijk gekochte dure producten.

Zo wisselde een klant Nike-slippers om voor goedkopere slippers en een Coach-portemonnee voor een imitatie. Dergelijke praktijken hebben ertoe geleid dat bijna 14% van alle retourzendingen in 2023 als frauduleus werd beschouwd, resulterend in een verlies van meer dan $101 miljard voor de sector, aldus de National Retail Federation.

Volgens Sebastian Herrera, journalist bij The Wall Street Journal, ontvangen verkopers regelmatig allerlei ongewenste items terug, van kabelboxen tot vuile zeepstaven. Amazon beweert een nultolerantiebeleid te hebben tegen frauduleuze retourzendingen, maar verkopers ervaren weinig steun in de praktijk. Het beleid van het platform, dat sterk gericht is op klanttevredenheid en gemakkelijke retourneringen, lijkt dit probleem verder te verergeren.