Duitsland heeft besloten de subsidies voor elektrische vrachtwagens en bussen stop te zetten, een beslissing die volgt op een soortgelijk besluit voor elektrische auto's. Dit is een tegenvaller voor fabrikanten van vrachtwagens en bussen, die afhankelijk waren van overheidsfinanciering om de verkoop van e-voertuigen in Duitsland te stimuleren. De regering subsidieerde de aankoop van zware voertuigen met alternatieve aandrijvingen om ongeveer 80 procent van het prijsverschil in vergelijking met een dieselvoertuig te dekken.

Een woordvoerder van het Federale Ministerie voor Digitaal en Transport (BMDV) liet weten: “De goedgekeurde projecten in de richtlijn worden volledig gefinancierd op basis van de begroting van 2024. Er zijn geen middelen beschikbaar voor een nieuwe subsidieoproep.“

“Er is ongeveer 1,8 miljard euro beschikbaar. Deze investeringen zijn noodzakelijk om de voorwaarden te scheppen voor de opkomst van klimaatvriendelijke voertuigen. De grote projecten omvatten het Deutschlandnetz (het Duitse laadnetwerk, red), dat zal zorgen voor een minimumaantal EV-laadstations in bepaalde regio's en langs snelwegen, en de ontwikkeling van een aanvankelijk laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens”, aldus de woordvoerder in tegenover Electrive.