De Duitse e-commerce sector zag in 2023 een afname in consumentenuitgaven. De totale bruto-omzet met goederen daalde met 11,8 procent tot 79,7 miljard euro, een sterke daling van het record van 90,4 miljard euro in het voorgaande jaar. Hoewel digitale diensten zoals vakantieboekingen nog steeds groeiden, was dit slechts met 12,7 procent tot 12,7 miljard euro, een vertraging ten opzichte van de groei van 39,9 procent in het voorgaande jaar. Het totale e-commerce-omzet (inclusief goederen en diensten) daalde daarmee voor het eerst sinds 2020 tot onder de 100 miljard euro.

"Dit jaar markeert een omslagpunt voor de Duitse e-commerce, met een verwachte stabilisering van de omzet in de toekomst", aldus Gero Furchheim, voorzitter van de bevh, de branchevereniging voor e-commerce- en postorderbedrijven. "De sector blijft innovatief en klantgericht, ondanks de economische uitdagingen."

Alle soorten online verkopers werden getroffen door de daling, waarbij multichannel-handelaren het grootste verlies leden door een toegenomen gebruik van fysieke winkels door consumenten. De online activiteiten van klanten koelden ook af, met een daling van regelmatig actieve online shoppers naar 34,3 procent.

Duitse consumenten, vooral jongeren, ook vaker tweedehands goederen en goedkopere producten van buitenlandse aanbieders en wijst op een verschuiving in het koopgedrag naar meer goedkopere opties.

De bevh en EHI Retail Institute voorspellen dat er dit jaar een einde komt aan de neerwaartse trend, met een verwachte nominale omzetgroei van 2,0 procent in de totale markt. "Bedrijven die zich nu aanpassen en focussen op klantbehoeften, hebben de kans om sterker uit de crisis te komen," stelde Lars Hofacker van het EHI Retail Institute.