Deze week opent Albert Heijn een gloednieuw, gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) in Barendrecht, waar robots de online bestellingen van klanten gaan samenstellen. Het high-tech centrum zal wekelijks 45.000 bestellingen verwerken en is ontworpen om de efficiëntie te maximaliseren.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, zegt: "Als grootste e-commerce speler in supermarktland zet Albert Heijn in op innovatie, groei en duurzaamheid. We zoeken hierbij continu naar de nieuwste technologieën om slimmer en efficiënter te kunnen werken. Ik ben trots op de nieuwe stap die we in ons HSC in Barendrecht zetten."

In het nieuwe HSC zullen zo'n 300 AutoStore-robots aan de slag gaan, die in totaal 45.000 bakken met houdbare producten zoals pindakaas en tandpasta over een geautomatiseerd netwerk van rails bewegen. Deze producten komen uiteindelijk samen in de bekende blauwe boodschappenkratten van Albert Heijn, die vervolgens bij de klanten thuis worden afgeleverd. Hoewel de robots het zwaarste werk doen, werken mens en machine nauw samen: medewerkers vullen de bestellingen aan met verse producten. Voor de technologische ondersteuning heeft Albert Heijn een partnerschap met Swisslog.

Naast de focus op technologische innovatie, benadrukt het bedrijf ook de duurzaamheidsaspecten van het nieuwe HSC. Het volledig gasloze gebouw heeft het BREEAM-certificaat 'Very Good' ontvangen, dankzij duurzame elementen zoals 5.400 zonnepanelen, energiezuinige koelcellen, ledverlichting en een warmtepomp voor klimaatbeheersing in de kantoren. Daarnaast is het centrum voorbereid op een toekomst van elektrisch rijden met maar liefst 63 laadpunten.

Het nieuwe HSC in Barendrecht is slechts het begin. Albert Heijn is al gestart met de bouw van een volgend gemechaniseerd HSC, dat halverwege 2024 in Zwolle zal openen.