De winst van Gymshark is in het afgelopen gebroken boekjaar tot juli 2022 met bijna 40% gedaald. Belangrijkste oorzaak is dat het sportmerk worstelde met stijgende productiekosten en de afgenomen koopkracht van consumenten.

Het in Birmingham gevestigde bedrijf, dat vorig jaar zijn eerste fysieke winkel opende in Regent Street in Londen, zag haar winst met 38,7% dalen, omdat het gedwongen werd de prijzen te verlagen ondanks een stijging van de kosten van grondstoffen en verzending.

De inkomsten stegen met 21% tot 538 miljoen euro, aangevoerd door een omzetstijging van 25% in de Verenigde Staten tot ongeveer 258 miljoen euro. De omzetgroei in het VK was meer gematigd, met een kleine 3% tot net geen 100 miljoen euro.

Gymshark liet weten in een verklaring: "Kledingbedrijven zijn getroffen door stijgende kosten in hun toeleveringsketens, waaronder stijgende grondstof-, brandstof- en arbeidskosten en gestegen vracht- en logistieke kosten."

"De consument heeft meer mogelijkheden om weer geld uit te geven aan amusement en reizen, terwijl de inflatie en stijgende kosten ook invloed op de koopkracht. De daling van de winst vóór belasting werd veroorzaakt door meer kortingen, eenmalige kosten voor het opzetten van de Amerikaanse distributiecentra, herstructureringskosten, kosten voor de opening van Regent Street en voortdurende investeringen in mensen en technologie."

Gymshark, mede opgericht door ondernemer Ben Francis in de garage van zijn ouders in 2012, bereikte in augustus 2020 een waardering van £1 miljard na het ophalen van £200 miljoen in zijn eerste financieringsronde.