Makro heeft een nieuwe webshop gelanceerd, waar de groothandel (merk)producten vanuit haar eigen warehouse en producten van externe verkopers verkoopt. Er zijn duizenden producten beschikbaar voor de horecasector en het assortiment neemt maandelijks toe, zo belooft Marko, dat zich met de webshop niet alleen richt op horecaprofessionals.

Leveranciers kunnen producten voor de horeca aanbieden op de webshop. Zo verbindt Makro inmiddels al in vier landen duizenden leveranciers met miljoenen professionele klanten; Nederland is het nieuwste land in de portfolio. Ondanks dat het assortiment gericht is op horeca-professionals is de Makro Webshop vrij toegankelijk. Een Makro-pas of btw-nummer is niet nodig.

Strategische keuze
Andries Govaert, CEO Makro Nederland: “De lancering van deze webshop versterkt de multichannel strategie van Makro Nederland. Naast onze 17 Makro-vestigingen en de Horeca Bezorgservice bedienen we onze klanten nu ook online. Met de nieuwe webshop zijn we onze Nederlandse klanten nog beter van dienst met een breed en diep non-food assortiment. Onze producten zijn nu voor iedereen en overal online verkrijgbaar.”

Makro’s moederbedrijf METRO AG centraliseerde in 2018 haar e-commerce activiteiten. Dochteronderneming Metro Markets GmbH is verantwoordelijk voor de bouw en uitrol van Europa’s grootste online platform voor de horeca. Ondertussen is het platform live in Duitsland, Spanje, Italië, Portugal en vanaf 28 februari ook in Nederland. Marko heeft zichzelf tot doel gesteld om het online platform in Europa te laten groeien naar € 3 mld in 2030.