DHL eCommerce Solutions, de e-commercetak van DHL en Cainiao Network, het logistieke bedrijf van Alibaba Group, hebben een overeenkomst gesloten waarbij DHL een deel van de aandelen van Cainiao's dochteronderneming in Polen overneemt.

Het partnerschap heeft tot doel de kwaliteit en snelheid van de Poolse out-of-home delivery te verbeteren. In de eerste fase na de transactie willen de twee bedrijven 60 miljoen euro investeren in de installatie van pakketkluizen in het hele land, met de bedoeling een van de grootste toegangspuntnetwerken van Polen te vormen.

"Polen is een van de snelstgroeiende e-commercemarkten in Europa, die naar verwachting in 2027 zal zijn verdubbeld, en tot 40% van de consumenten geeft er de voorkeur aan om zendingen in pakketkluizen te laten bezorgen. Door onze krachten te bundelen met Cainiao versterken we onze positie als vertrouwde pakketleverancier en creëren we een uitgebreid netwerk van ultramoderne pakketlockers. Op deze manier kunnen we onze klanten een betere verzendervaring bieden, bovenop onze bestaande to-door leveringsopties", zei Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce Solutions.

Om te beginnen zullen beide partners hun bestaande pakketsluisnetwerken samenvoegen, zodat consumenten direct en naadloos toegang krijgen tot het aanbod van DHL en Cainiao. De twee bedrijven exploiteren al in totaal 1.200 pakketkluizen in Polen. Op basis van het bestaande DHL-netwerk van pakketwinkels en toegangspunten zullen de bedrijven in de eerste fase van het partnerschap bovendien 60 miljoen euro investeren in de installatie van moderne pakketkluizen met gebruiksvriendelijke interfaces op belangrijke locaties. De uiteindelijke ambitie is om het toonaangevende Poolse netwerk van pakketwinkels op te bouwen, met een naadloze dekking van de eerste en laatste kilometer, als aanvulling op het reeds uitgebreide netwerk van DHL in Europa, met in totaal meer dan 90.000 toegangspunten.

De afgelopen jaren heeft Cainiao zijn regionale hub in Luik, België, en sorteercentra in belangrijke markten in Europa opgezet. Dit wordt verder aangevuld met een netwerk van pakketlockers in Polen, Spanje en Frankrijk om een efficiëntere en naadloze logistieke ervaring in heel Europa te bieden. 

"Terwijl we het grote potentieel van de Europese e-commercemarkt aanboren, streeft Cainiao ernaar bij te dragen aan de groei van een duurzaam logistiek ecosysteem door onze samenwerking met onze lokale partners te verdiepen. We zijn blij dat we in DHL zo'n sterke en gevestigde partner hebben gevonden, die onze visie deelt. Door de logistieke, technologische en e-commerce expertise van beide bedrijven te combineren, streven we ernaar onze klanten superieure service te bieden en een ongeëvenaarde online winkelervaring voor consumenten te creëren", aldus William Xiong, Chief Strategy Officer en General Manager van de regio's Europa en SEA bij Cainiao Network. 

De transactie is onderworpen aan goedkeuring van de fusiecontrole in rechtsgebieden van bepaalde landen. Dergelijke goedkeuringen worden in de komende maanden verwacht.