Maersk en Hapag-Lloyd blijven via Kaap de Goede Hoop varen
Maersk en Hapag-Lloyd blijven via Kaap de Goede Hoop varen
Rederijen Maersk en Hapag-Lloyd hebben aangekondigd dat hun nieuwe "Gemini Cooperation"-alliantie vanaf 1 februari 2025 de Rode Zee zal blijven vermijden en de route via Kaap de Goede Hoop zal nemen. Deze beslissing komt voort uit de aanhoudende veiligheidsrisico's in de Rode Zee, waar sinds 2023 aanvallen op schepen plaatsvinden door Houthi-rebellen.
De Gemini-alliantie streeft naar een verbetering van de betrouwbaarheid van vaarschema's tot boven de 90%. De keuze voor de langere route via Kaap de Goede Hoop vereist de inzet van ongeveer 340 schepen, 40 meer dan bij de oorspronkelijk geplande Rode Zee-route. Ook is er meer containercapaciteit nodig: 3,7 miljoen TEU (twenty-foot equivalent units) tegenover 3,4 miljoen TEU voor de Rode Zee-route.
Beide rederijen geven aan terug te keren naar de Rode Zee-route zodra de situatie daar veilig is. Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee al sinds januari 2024 vanwege de toenemende dreiging in het gebied.
Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor de vrachtprijzen. Volgens het Duitse federale statistiekbureau Destatis zijn de prijzen voor zeevrachtexpedities in het tweede kwartaal van 2024 met 6,7% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11 oktober 2024 om 12:49 Laatst gewijzigd: 11 oktober 2024 om 12:561 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.