Hoge Raad: bestelknop bol.com onvoldoende duidelijk voor consumenten
Hoge Raad: bestelknop bol.com onvoldoende duidelijk voor consumenten
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de bestelknop van Bol.com niet duidelijk genoeg aangaf dat consumenten een betalingsverplichting aangingen. Knoppen met teksten als 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' voldoen niet aan de Europese regelgeving die stelt dat een bestelknop expliciet moet aangeven dat een bestelling een betalingsverplichting inhoudt.
Deze uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben voor webwinkels en incassobureaus. Consumenten kunnen mogelijk aankopen die via zulke knoppen zijn gedaan, laten terugdraaien.
De zaak kwam voor de Hoge Raad na een geschil tussen Bol.com en een klant die had besteld met de optie 'achteraf betalen', maar niet aan de betalingsverplichting voldeed. De klant stelde dat het niet duidelijk was dat er een betalingsverplichting was ontstaan, een argument dat de Hoge Raad nu valideert.
Bol.com heeft laten weten de bestelknop in 2022 al te hebben aangepast naar 'bestellen en betalen'. Het bedrijf bestudeert de uitspraak en de mogelijke gevolgen.
07 oktober 2024 om 11:13 Laatst gewijzigd: 10 oktober 2024 om 06:471 minuut Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.