Uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online retailbestedingen van Nederlandse consumenten in de eerste helft van 2024 zijn gestegen tot €17,5 miljard, dat is 6% meer in vergelijking met vorig jaar. Bijna een derde van alle retailbestedingen in Nederland vindt nu online plaats.
Opvallend is dat het aantal online aankopen met 2% daalde naar 173 miljoen. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, beide met 11%.
De groei in online bestedingen komt vooral door een toename in diensten, met name online afgesloten verzekeringen (+27%) en tickets voor attracties en evenementen. De online uitgaven voor tickets in Frankrijk stegen met 20%, waarschijnlijk door de Olympische Spelen.
Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, licht toe: "Sinds de coronapandemie zien we dat de Nederlandse consument gewend is geraakt aan online winkelen, maar het verschilt per categorie of ze liever online kopen of liever naar de fysieke winkel gaan."
Cross-border aankopen laten een sterke groei zien, met een stijging van 16% naar €2,3 miljard. Chinese webshops zijn hierbij bijzonder populair, met 6 miljoen aankopen in de eerste helft van 2024.
Tot slot neemt het aandeel online bestedingen via smartphones toe van 25% naar 28%, wat wijst op een trend waarbij consumenten hogere bedragen via hun mobiele apparaten afrekenen.
24 september 2024 om 06:37 Laatst gewijzigd: 24 september 2024 om 07:342 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.