Uit recent onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat Nederlandse consumenten onvoldoende geïnformeerd zijn over de duurzaamheidsaspecten van online winkelen. De Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor ondervroeg 1334 consumenten en onthulde enkele verrassende inzichten.
Slechts 17% van de ondervraagden denkt dat een webwinkel duurzamer kan zijn dan een fysieke winkel. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org, licht toe: "Online winkelen kan juist duurzamer zijn, onder andere vanwege de efficiëntie van pakketbezorging en het hoge energieverbruik van fysieke winkels."
Het onderzoek toont aan dat consumenten verpakking en bezorging als belangrijkste factoren zien voor het verduurzamen van e-commerce. Echter, de grootste milieu-impact wordt gemaakt door de productkeuze zelf.
Er bestaat ook onduidelijkheid over de duurzaamheid van bezorgopties. Ten Ham verklaart: "Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat. Lukt dit niet en ga je toch met de auto, kies dan thuisbezorging."
Opvallend is dat 80% van de consumenten de voorkeur geeft aan kartonnen verpakkingen boven plastic, voornamelijk om milieuredenen. Toch kan een plastic verpakking in sommige gevallen voordelen bieden, zoals efficiëntere bezorging.
Ten Ham pleit voor betere communicatie door webwinkels: "Als belangenorganisatie bieden we de e-commercesector de juiste handvatten om duurzaamheidscommunicatie richting de consument nog verder te verbeteren."
03 september 2024 om 10:24 Laatst gewijzigd: 03 september 2024 om 12:142 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.