eBay introduceert volgende week een update die het annuleren van bestellingen moet stroomlijnen. Deze wijziging heeft als doel het vertrouwen tussen kopers en verkopers te versterken en herhaalaankopen te stimuleren.
Kopers krijgen de mogelijkheid om een annuleringsverzoek in te dienen voordat een artikel als verzonden is gemarkeerd. Verkopers ontvangen hiervan bericht via eBay-berichten en kunnen annuleringsverzoeken bekijken in Seller Hub > Orders > Cancellations.
Verkopers hebben drie dagen de tijd om op een annuleringsverzoek te reageren. eBay adviseert verkopers om verzoeken waar mogelijk te accepteren, vooral als deze kort na de bestelling worden ingediend. Bij betaalde bestellingen wijst eBay het verzoek automatisch af na drie dagen.
eBay meldt over eerdere tests: "Deze veranderingen resulteerden in een minimale toename van annuleringsverzoeken, maar wel tot een opmerkelijke verbetering van 25% in klanttevredenheid, wat resulteerde in een grotere kans op herhaalaankopen."
Na acceptatie van een annulering volgt automatisch een volledige terugbetaling aan de koper en fee-credits voor de verkoper. Bij enkelvoudige of Buy It Now-artikelen wordt het item automatisch opnieuw ter verkoop aangeboden, tenzij de verkoper dit uitschakelt.
Zodra een verkoper de zending als verzonden markeert, verdwijnt de annuleringsoptie voor de koper. Verkopers die reeds verzonden hebben voordat ze de verzendstatus konden bijwerken, kunnen een annuleringsverzoek afwijzen.
eBay benadrukt dat ze kopers die herhaaldelijk niet betalen blijven monitoren en proactief zullen beperken in het uitbrengen van biedingen. Verkopers wordt aangeraden pas over te gaan tot verzending na het ontvangen van een betaling en alle communicatie via eBay te laten verlopen.
20 augustus 2024 om 08:50 Laatst gewijzigd: 20 augustus 2024 om 08:502 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.