Amazon gaat achter Chinese verkopers aan om concurrentie met Temu
Amazon gaat achter Chinese verkopers aan om concurrentie met Temu
Amazon, de Amerikaanse e-commercegigant, breidt zijn netwerk van Chinese verkopers uit om goedkope producten aan te bieden en de concurrentie met opkomende Chinese platforms zoals Temu aan te gaan.
Eind juli organiseerde Amazon een evenement voor online verkopers in Shenzhen, waar het bedrijf ondersteuning beloofde bij het betreden van de internationale markt. Amazon opende dit jaar nieuwe kantoren in de Chinese binnensteden Wuhan en Zhengzhou om kleine en middelgrote verkopers, waaronder fabrieken in landelijke gebieden, te ondersteunen.
Het bedrijf werkt ook aan een systeem om Chinese producten tegen lagere prijzen in de Verenigde Staten te leveren. Vanaf deze zomer sluit Amazon nieuwe contracten met Chinese retailers die directe verzending van goedkope dagelijkse benodigdheden en kleding naar Amerikaanse consumenten mogelijk maken.
Deze strategie komt na de opkomst van Chinese e-commerceplatforms. Uit onderzoek van Jungle Scout blijkt dat in het tweede kwartaal van 2024 52% van de Amerikaanse consumenten eerst op Amazon zocht bij online winkelen, een daling van negen procentpunten ten opzichte van twee jaar geleden.
Andy Jassy, CEO van Amazon, erkende tijdens een recente presentatie dat consumenten blijven zoeken naar goedkope producten. China wordt steeds belangrijker als leverancier van laaggeprijsde goederen.
De Chinese grensoverschrijdende e-commerce-export bereikte in 2023 een waarde van 261,7 miljard dollar, een stijging van 180% ten opzichte van 2018. De Verenigde Staten waren de belangrijkste bestemming met een aandeel van 37%.
09 augustus 2024 om 10:10 Laatst gewijzigd: 09 augustus 2024 om 10:102 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.