De luchtvrachtsector bereidt zich voor op een kostbaar vierde kwartaal van 2024. Verschillende luchtvaartmaatschappijen en expediteurs overwegen om eind augustus een piekseizoen-toeslag in te voeren vanwege verwachte capaciteitsdruk.
Volgens Niall van de Wouw, chief airfreight officer bij Xeneta, wordt er consensus bereikt over een 'verhit' vierde kwartaal voor luchtvracht in veel Aziatische markten. De vraag naar luchtvracht in juni steeg met 13% ten opzichte van vorig jaar, terwijl het aanbod slechts met 3% toenam. Deze discrepantie zet druk op de beschikbare capaciteit en prijzen.
Verladers die afhankelijk zijn van de spotmarkt in het vierde kwartaal kunnen geconfronteerd worden met forse premies. Van de Wouw voorspelt dat tarieven op de korte termijn spotmarkt tot 50% kunnen stijgen zodra de markt echt oververhit raakt.
Er zijn ook signalen dat luchtvaartmaatschappijen capaciteit achter de hand houden om te profiteren van hogere tarieven tijdens het piekseizoen. Xeneta merkt op dat steeds meer verladers in het tweede kwartaal hebben gekozen voor langere contracten, wat wijst op bezorgdheid over tariefonderhandelingen vlak voor het piekseizoen.
Voor verladers die nog geen afspraken hebben gemaakt voor het vierde kwartaal, waarschuwt Van de Wouw dat het verzenden van goederen vanuit Azië-Pacific vanaf september aanzienlijk duurder zal worden.
Deze ontwikkelingen onderstrepen het belang van strategische planning en contractbeheer voor bedrijven die afhankelijk zijn van luchtvracht, vooral met het oog op het naderende piekseizoen.
09 juli 2024 om 11:48 Laatst gewijzigd: 09 juli 2024 om 11:482 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.