subsidie

MKB-Nederland pleit voor verlengen subsidies op elektrische bestelwagens

Het kabinet moet doorgaan financiële steun voor ondernemers die overstappen op elektrische bestelwagens, zo stelt MKB-Nederland. De branchevereniging roept op tot verlenging van de subsidieregeling die eind van het jaar afloopt, juist omdat begin 2025 in ongeveer 20 gemeenten zero-emissiezones worden ingevoerd. "Ondernemers willen graag de overstap maken, maar dat moet wel haalbaar en betaalbaar zijn," aldus directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland.


Kabinet investeert 125 miljoen in waterstoftankstations en voertuigen

Het kabinet stelt 125 miljoen euro beschikbaar om de transitie naar waterstof voor ondernemers te stimuleren. Dankzij deze financiële injectie worden de komende jaren circa 40 nieuwe waterstoftankstations verwacht en de toename van enkele duizenden waterstofvoertuigen. De intentie is om waterstof als een concurrerend alternatief naast batterij-elektrische voertuigen op de markt te positioneren.


Meer subsidie in 2024 voor elektrische vrachtwagens

Vanaf 2024 wijzigt de AanZET-subsidieregeling voor zero-emissie vrachtwagens. Ondernemers kunnen dan per dag subsidie voor slechts één vrachtwagen aanvragen. Dit betekent het einde van de controversiële loting.


Subsidies voor e-trucks worden verhoogd in 2023

Volgend jaar kan de transport- en bouwsector opnieuw rekenen op subsidies voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en elektrische bouwvoertuigen en bouwmachines. Afgelopen jaar was er grote vraag naar deze subsidies. De budgetten zijn voor 2023 verhoogd. Met de regelingen wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bijdrage leveren aan de vermindering van de stikstofuitstoot in de bouw en transportwereld.


Kabinet investeert € 22 miljoen voor meer waterstoftankstations

Het kabinet wil vaart maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag aan de Tweede Kamer. Zij stelt daartoe een subsidieregeling in voor meer waterstoftankstations, met bijbehorende vrachtwagens. In eerste instantie trekt ze hier € 22 miljoen voor uit.