containervaart

Hapag-Lloyd en IKEA werken samen aan schonere scheepvaart

vHapag-Lloyd is een samenwerking aangegaan met IKEA Supply Chain Operations om de containerverzendingen van Hapag-Lloyd vanuit Azië te verduurzamen. Dit markeert een belangrijke stap richting een duurzamere maritieme industrie.


Containervervoerders voorzichtig met nieuwe contracten

De containervervoerders in de zeevrachtsector balanceren tussen risk and reward bij het onderhandelen over nieuwe contracten, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de Xeneta Shipping Index (XSI). Hoewel de wereldwijde XSI in april licht steeg, was de index nog steeds 50,1 procent lager ten opzichte van vorig jaar.


Hapag-Lloyd komt met realtime containertracking

Hapag-Lloyd heeft “Live Position” gelanceerd voor het traceren van containers. Deze innovatie biedt klanten inzage over de actuele locatie van hun zendingen, van begin tot eind. Hapag-Lloyd stelt dat het de eerste rederij is die op grote schaal gebruik maakt van IoT-technologie (Internet of Things) voor logistieke doeleinden. De containervervoerder heeft inmiddels al tweederde van haar droge container vloot voorzien van volgapparatuur en het aantal installaties zal komende maanden verder toenemen.


Bouw Markiezaat Container Terminal van start

Er is groen licht voor de bouw van de langverwachte Markiezaat Container Terminal aan de kop van Noordland in Bergen op Zoom. Met de uitgifte van de milieuvergunning heeft bouwbedrijf H.Essers alle benodigde vergunningen verkregen en start het met de voorbereidende werkzaamheden. De definitieve afmetingen van de terminal hangen nog af van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.


Evofenedex: "Rederijen misbruiken Rode Zee-crisis"

Evofenedex luidt de noodklok over de gevolgen van de recente ontwikkelingen in de Rode Zee. Ze leiden behalve tot vertragingen tot sterk stijgende toeslagen voor verladers, zo stelt de belangenbehartiger voor logistiek en handel.


Maersk verwacht dat conflict op Rode Zee nog maanden voortduurt

De Deense containerrederij Maersk heeft besloten de Rode Zee voorlopig te mijden, een besluit dat mogelijk maandenlang impact kan hebben. Dit werd bekendgemaakt door Vincent Clerc, bestuursvoorzitter van Maersk, in een interview met de Financial Times.