België

Colruyt laat locals zelf boodschappen bezorgen

Nieuw in het Gentse straatbeeld: een elektrische cargofiets met een capaciteit van 1.000 liter – of 12 blauwe Collect&Go bakken. Die staat vanaf vandaag ter beschikking van een netwerk van particuliere bezorgers die Collect&Go-boodschappen aan huis leveren. De cargobike draagt bij tot duurzame mobiliteit in de stad en wil nog meer Gentenaren aanmoedigen om zelf bezorger te worden.


"Belgische e-commercesector slecht vertegenwoordigd op marktplaatsen"

De Belgische e-commercesector heeft afgelopen jaar de online bestedingen met 10,7% zien toenemen, waardoor het totaal uit kwam op 16,3 miljard euro. Een grote bedreiging is echter de toenemende populariteit van marktplaatsen, waar Belgische e-commercebedrijven slecht zijn vertegenwoordigd.


Flinke groei in betalingen met mobiel in België

De fusie tussen Bancontact en Payconiq heeft in België geleid tot een aanzienlijke groei van betalingen via de mobiele telefoon. Vijf jaar na hun samengaan is het aantal mobiele transacties via hun platform met een factor tien toegenomen. In 2023 alleen al werden 368 miljoen mobiele betalingen geregistreerd, een stijging van 34% ten opzichte van het vorige jaar, waarbij Payconiq goed was voor 11% van deze transacties.


Drones brengen nu voorraad IKEA dag en nacht in kaart

IKEA voert zelfsturende drones in die medewerkers bijstaan met geautomatiseerde voorraadcontroles. Het IKEA-distributiecentrum in het Belgische Winterslag heeft de primeur dat het de eerste IKEA-locatie is waar de drones dag en nacht rondvliegen, terwijl er medewerkers aan het werk zijn.


Blokker maakt online comeback in België via Bol

Na een afwezigheid van enkele jaren maakt Blokker zijn terugkeer op de Belgische markt, niet via fysieke winkels of een eigen webshop, maar door de verkoop van zijn huismerkproducten op het platform van Bol.com. Deze strategische zet maakt gebruik van Blokker's nog steeds sterke merknaam in België, waar het merk 43 jaar lang actief was.